Toegevoegd aan winkelwagen

Rapport: Analyse van uitgaven per land

Analyse van uitgaven per land
Bron afbeelding

Hoeveel geld we uitgeven, hangt af van een aantal verschillende factoren. Zo zijn er kosten voor basisbehoeften zoals boodschappen en huur, maar bestaat er ook zoiets als het besteedbaar inkomen. Dit is het inkomen dat we naar eigen wens uit kunnen geven. Dit verschilt natuurlijk per land; in sommige landen ligt het gemiddelde inkomen hoger dan in andere landen, maar hier zijn bijvoorbeeld ook de huurprijzen hoger.

Bij Ubuy Netherlands, was ons plan om landen met elkaar te vergelijken op het gebied van uitgaven voor zowel basisbehoefte als vrijetijdsbestedingen. Onder vrijetijdsbestedingen vallen uitgaven zoals uit eten gaan of online shoppen. Deze uitgaven hebben we afgezet tegen het gemiddelde jaarlijkse inkomen. In ons onderzoek hebben we factoren als de lokale koopkracht(index) en de jaarlijkse e-commerce uitgaven per hoofd van de bevolking meegenomen. Zo ontstaat er een breder beeld van de uitgaven per land.

De top 10 landen uit onze analyse

De top 10 is samengesteld aan de hand van ons ranking-systeem. De 10 landen waar de kosten voor levensonderhoud en andere uitgaven het beste in balans zijn met het besteedbaar inkomen zijn hier geselecteerd.

Zwitserland heeft de hoogste score behaald, gevolgd door de Verenigde Staten. De derde plek is voor Australië, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen.

Land Lokale koopkracht index Jaarlijks inkomen $ Jaarlijkse uitgaven online shoppen, per capita $ Percentage inkomen uitgegeven Levens kosten index Huur Index Boodscha ppen index Restaurant prijsindex
Zwitserland 158.7 $69,632 $1,969 2.83 101.1 46.5 109.1 97
Verenigde Staten 142.3 $59,006 $2,960 5.02 70.4 41.7 75 67.2
Australië 127.4 $45,711 $1,731 3.79 70.2 33.4 77.3 62.5
Verenigd 115.2 $36,073 $2,621 7.27 62 31.1 56.9 62.7
Koninkrijk                
Noorwegen 114.7 $69,953 $2,073 2.96 76 26.2 79 73.5
Canada 103.7 $41,986 $1,726 4.11 64.8 33.2 71.2 61.7
Singapore 111.1 $50,690 $1,267 2.5 76.7 67.2 74.6 50.4
Denemarke 127.2 $58,796 $1,805 3.07 72.3 26.4 64.8 81.3
Nederland 124.9 $46,420 $1,821 3.92 63.1 33.5 59.9 61.2
Oostenrijk 102.4 $43,282 $1,587 3.67 65.1 22.5 66.4 59.3

Zwitserland

Zwitserland
Bron afbeelding

Zwitserland ontving de meeste punten. Dit land heeft de op drie na hoogste lokale koopkrachtindex met 158.7 punten. Dit houdt in dat de inwoners van Zwitserland meer producten en diensten kunnen afnemen dan mensen in New York, met een gelijkwaardig inkomen. Zwitserland staat ook derde als er wordt gekeken naar het jaarlijkse inkomen van de bevolking. De jaarlijkse besteding aan e-commerce per hoofd van de bevolking is $1.969, wat erop neer komt dat Zwitsers gemiddeld 2.82% van hun jaarlijkse inkomen uitgeven aan online shoppen.

De index voor levensonderhoud is 101.1, wat gelijk de hoogste in de lijst is. De huurindex van 46.5 is de op één na hoogste in de lijst. Dit maakt accommodatie duurder dan in andere landen. De boodschappen index is 109.1, wat betekent dat boodschappen in Zwitserland ietsjes duurder zijn dan in New York. Aan de andere kant is uit eten gaan iets goedkoper dan in New York, met een indexcijfer van 97.

Verenigde Staten

Verenigde Staten
Bron afbeelding

De Verenigde Staten is het volgende land op onze lijst. Net achter Zwitserland kijkend naar lokale koopkracht, met de op vier na hoogste index van 142.3. De VS komt op de vierde plek op het gebied van jaarlijks inkomen, met een gemiddelde van $59,006. Het jaarlijkse bedrag dat uitgegeven wordt aan e-commerce is in de VS $2,960. Dit komt erop neer dat inwoners van de VS maar liefst 5.02% van hun jaarlijkse inkomen uitgeven aan online shoppen.

De index voor levensonderhoud is in de VS 70.4, waarmee het land de vijfde plek komt. Met 41.7 punten heeft de VS de op drie na hoogste huur index. Kijkend naar kosten voor boodschappen komt de VS ook de vierde plek, met een indexcijfer van 75. De kosten van uiteten gaan hebben een indexcijfer van 67.2, de op vier na hoogste.

Australië

Australië
Bron afbeelding

Voor het volgende land gaan we ‘down under’ en komen we uit bij Australië. Het land kent een koopkracht index van 127.4, waarmee het land als 8ste rankt op de lijst. Australië komt op de 11eplek kijkend naar het jaarlijks inkomen, met een gemiddelde van $45,711. Het jaarlijkse bedrag dat wordt uitgegeven aan e-commerce is in Australië $1,731. Dit komt erop neer dat inwoners zo’n 3.79% van hun jaarlijkse inkomen uitgeven aan online shoppen.

Op de index voor levensonderhoud kosten rankt Australië 6de in de lijst, met een indexcijfer van 70.2. De huurindex van het land is 33.4, wat een 9de plek betekent. De boodschappen index is echter een stuk hoger, met 77.3 komt het op een 3e plek terecht. Als laatste komt de restaurant index met 62.5 punten op een 10e plek.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk
Bron afbeelding

Het volgende land op de lijst is het Verenigd Koninkrijk. Met een koopkracht index van 115,2 komt het op een 17e plek. Lang niet zo hoog als de landen die tot nu toe behandeld zijn. Het gemiddelde inkomen is op jaarbasis $36,073 en inwoners van het land geven $2,621 daarvan uit aan e-commerce. Dit is omgerekend zo’n 7.27% van het jaarlijkse inkomen dat wordt besteed aan online shoppen.

De kosten van levensonderhoud in het VK, hebben een indexcijfer van 62 en het land komt daarmee op de 16e plek. De index die kijkt naar de huur is met 31.1 te vinden op de 11e plek. Kijkend naar de boodschappen index is het VK lager terug te vinden, met een indexcijfer van 56.9 komt het land op de 20ste plek. Het Verenigd Koninkrijk heeft een restaurant index van 62.7, wat de 9de hoogste is.

Noorwegen

Noorwegen
Bron afbeelding

In Noorwegen is de lokale koopkrachtindex 114.7. Wat het Scandinavische land de 18de plek op deze index bezorgt, net achter het VK. Noorwegen heeft het op één na hoogste gemiddelde jaarlijkse inkomen met $69,953, één plek boven Zwitserland. Het jaarlijkse bedrag uitgegeven aan e-commerce per hoofd van de bevolking is $2,073, wat neerkomt op zo’n 2.96% van het gemiddelde jaarlijkse inkomen.

Met een indexcijfer van 76 heeft Noorwegen de op twee na hoogste kosten in levensonderhoud. Daarentegen is de huur index een stuk lager. Met 26.2 komt het land terecht op de 13de plek. De boodschappen index van Noorwegen telt 79 punten, de op één na hoogste in de lijst. Ook het restaurant indexcijfer is relatief hoog met 73.5 is het de op twee na hoogste in de lijst.

De overige landen uit de top tien landen van ons onderzoek waren Canada, Singapore, Denemarken, Nederland en Oostenrijk.

Percentage van het inkomen uitgegeven aan e-commerce

We hebben ook onderzocht welke landen het hoogste percentage van hun inkomen aan e-commerce besteden.

Land Jaarlijks inkomen $ Jaarlijkse uitgaven online shoppen, per capita, $ Percentage inkomen uitgegeven
China $9,015 $879 9.75
Kirgizië $880 $79 9.02
Verenigd Koninkrijk $36,073 $2,621 7.27
Moldavië $4,753 $322 6.77
Jordanië $3,906 $263 6.74
Bolivia $2,625 $168 6.41
Indonesië $3,224 $203 66.28
Iran $2,999 $181 6.02
Fiji $3,750 $221 5.90
Thailand $5,403 $301 5.58

China is het land waar de bevolking het hoogste percentage van hun jaarlijkse inkomen aan online shoppen uitgeeft. Het gemiddelde jaarlijkse inkomen is $9,015 en de jaarlijkse uitgaven aan e-commerce per hoofd van de bevolking zijn gemiddeld $879. Dit betekent dat inwoners van China zo’n 9.75% van hun inkomen uitgeven aan online shoppen. China is wereldleider op het gebied van e-commerce. 37% van alle detailhandel uitgaven vinden online plaats. Gezien deze gegevens, verstrekt door de Chinese bank HSBC, is het dus ook niet zo verrassend.

Kirgizië is het volgende land, met een gemiddelde van 9.02% van het gemiddelde jaarlijkse inkomen dat besteed wordt aan online shoppen. Per hoofd van de bevolking besteden inwoners zo’n $79 aan e-commerce uitgaven, met een gemiddeld jaarlijks inkomen van $880.

Het Verenigd Koninkrijk blijft niet ver achter. Inwoners van het VK geven gemiddeld 7.27% van hun jaarlijkse inkomen uit aan online shoppen. Met een gemiddeld jaarlijks inkomen van $36,073 komt dit neer op $2,621 per hoofd van de bevolking.

In Moldavië wordt 6.77% van het gemiddelde jaarlijkse inkomen besteed aan e-commerce. Per hoofd van de bevolking komt dit neer op ongeveer $322, vergeleken met een gemiddeld jaarlijks inkomen van $4,753.

Het volgende land is Jordanië, waar inwoners gemiddeld zo’n 6.74% van hun inkomen besteden aan online shoppen. Met een gemiddeld jaarlijks inkomen van $3,906 komt dit neer op zo’n $263 per hoofd van de bevolking.

De andere landen waar mensen het grootste deel van hun inkomen aan online shoppen besteden zijn Bolivia, Indonesië, Iran, Fiji en Thailand.

We hopen dat onze analyse een interessant overzicht heeft gegeven over hoeveel mensen uitgeven in diverse categorieën in verschillende landen wereldwijd. Het is duidelijk te zien dat het gemiddelde inkomen en kosten zoals boodschappen en huur, samen een complex beeld geven van hoeveel besteedbaar inkomen mensen daadwerkelijk kunnen uitgeven.

Daar komt bij dat factoren zoals de populariteit van online shoppen, hoeveel mensen uitgeven aan e-commerce en de beschikbaarheid van bepaalde producten een grote rol spelen.

Als je op zoek bent naar producten die worden geïmporteerd vanuit over de hele wereld, dan ben je bij Ubuy aan het juiste adres. Met een breed assortiment van meer dan 300 miljoen verschillende producten, en klanten uit 180 landen is het de plek voor online shoppers.

Onze kwaliteitsproducten komen uit de VS, VK, China, Japan, Hongkong, Korea en Turkije. Of je nu shopt voor mode, elektronica, lokale gerechten of huishoudelijke artikelen, we zijn ervan overtuigd dat wij hebben wat jij zoekt.

Methodologie

We begonnen met een lijst van alle landen ter wereld. Voor 107 van deze landen was de benodigde data voor ons onderzoek beschikbaar. Dit leidde er toe dat deze 107 landen mee werden genomen in de vergelijking.

Om erachter te komen welke landen de laagste score behaalden, vergeleken we het aantal indexen met elkaar. Een hogere index staat namelijk voor hogere kosten. Om een goede analyse te kunnen maken vergeleken we per land de indexen van levensonderhoud, huur, boodschappen en restaurantprijs. Deze indexen vergelijken elk land met de Amerikaanse stad New York. Een score van 100 punten betekent dat de kosten van het land gelijk zijn aan die van New York, maar een score van 90 geeft bijvoorbeeld aan dat het 10% goedkoper is. De landen met de laagste scores op deze verschillende indexen kregen daarom een hoger aantal punten.

Vervolgens keken we naar een aantal factoren waarbij juist een hogere score goed is. Dit waren factoren zoals: lokale koopkracht, gemiddeld jaarlijks inkomen, jaarlijkse e-commercebestedingen per hoofd van de bevolking en het percentage van het inkomen dat aan online winkelen besteed wordt. Hoe hoger de score op deze factoren, hoe meer punten er worden toegekend.